02/07 Wandeldag 1 Oslo-Jogstad

5 juli 2019

Verslagen worden korter wegens lange wandeldagen en te weinig tijd. Worden later aangevuld.

Vertrokken aan de ruïnes van de Hallvard kathedraal, de officiële start van de pelgrimstocht. Nog 643 km tot Trondheim, het voormalige Nidaros. Eerste 14 km langs saaie asfaltwegen en de straten en suburbs van Oslo, langs de voetbalarena en steenwegen met ikea's en andere grote winkels.

Lange lunchpauze aan Furuset, waar verkeerde mijlpaal staat. Opeens nog maar 623 km te gaan. Blijkt dat ze de cijfers omgedraaid hadden en het 632 moet zijn :-)  Na enkele mijlen komen we in een mooi, rotsachtig bos dat ook bij hondenwandelaars geliefd is: Gjelleråsen. Daar loopt nog een oud pad waarover ook de middeleeuwse pelgrims zonder camera's en blogs gewandeld hebben. Er hangen zelfs nog 2 oude bellen, die dienden voor de ruiters om aan te geven wie het eerst voorrang kreeg, ze konden immers niet tegelijk naast elkaar door. Het bos eindigt bij een voormalig militair domein waar nu een fabriek staat die van ver op de zee lijkt. We lopen even verloren maar vinden algauw de weg terug. Na enkele kilometers beginnen we te zoeken naar een slaapplek in of rondom het bos. We komen een ouder koppel tegen dat aan de rand van het veld een perfecte kampeerplek heeft gevonden dus gaan we verder zoeken in het bos. Mooie plekjes maar veel te hobbelig en vol muggen.

We komen terug uit bij een veld en de bewoonde wereld en gaan verder op zoek. Opeens worden we teruggefloten door een oude man die ons de juiste weg wilt wijzen. Wanneer we hem melden dat we een tentplek zoeken, biedt hij ons zijn achtertuin aan. Dat zijn robotgrasmaaier aanschiet wanneer onze tent opstaat, merkt hij niet meer. Ksenia drukt op de stopknop en het ding begint te piepen. Na een tijdje valt het alarm uit, de aanval is gestaakt. We eten rustig en gaan daarna slapen .