13/08 roadtrip dag 7: kennismaking met Bergen

19 augustus 2019 - Hasselt, België

Zoals vaak was ook vandaag het plan om vroeg te vertrekken mislukt. Om 9u ging de 'bakker' aan de autostaanplaats open, we verheugden ons al op pistolets en koffiekoeken, maar kwamen van een koude kermis terug. Er lagen enkele verlepte pudding- en kaneelkoeken en er draaiden warme worsten rond voor hotdogs. Brood was nergens te bekennen. We kochten een puddingkoek met valse pudding op, ontbeten en vertrokken richting Bergen. Het was de bedoeling om zo vroeg mogelijk in Troldhaugen te geraken, het voormalige huis van de componist Edvard Grieg (1843-1907). Om 13u waren we van plan daar een lunchconcertje bij te wonen en we wilden ervoor nog even het museum bekijken.

Tegen de middag waren we daar en konden om 12.15 de rondleiding meepikken. De villa waar Edvard met zijn vrouw Nina woonde is gebouwd in 1885. Het huis bleek al snel te koud en was moeilijk te verwarmen, waardoor het de functie kreeg van zomerverblijf. De componist bracht daar de laatste 22 zomers van zijn leven door. De villa is in 1928 opengesteld voor het publiek en binnen is het interieur grotendeels bewaard. De keuken is weg, maar in de eet- en woonkamer reis je 120 jaar terug in de tijd. Zelfs de vleugelpiano uit 1882 kan je bewonderen. De gids vertelde ons over Griegs entourage (bekende schrijvers als Ibsen en Bjornson en sterviolist Ole Bull) en over de zwakke gezondheid van de man. Hij had reeds als jongeman te kampen met longvliesontsteking en tuberculose en hield daar een kapotte linkerlong aan over.

Na de rondleiding woonden we het pianorecital van een halfuur bij in de nieuwe concertzaal Troldsalen, welke een uitstekende akoestiek blijkt te hebben voor kamermuziek. De pianist in kwestie was een plaatselijke bekendheid (Pål Eide) die eerst zenuwachtig een tekstje aframmelde en dan enkele pianowerken van Grieg speelde. De zaal van 200 man zat goed vol en iedereen was enthousiast. Hierna namen we een foto bij Griegs standbeeld op ware grootte (de man was maar 1.52 m groot!) en bekeken we zijn componeerhuisje aan het water. We liepen even rond in de tentoonstellingsruimte in het moderne museumgebouw, weerstonden de lokroep van de dure kippenwraps en beluisterden een korte lezing over Griegs strijkkwartet door een compositiestudent uit Bergen.

In de auto hadden we zelf nog lunch bij en na half drie vertrokken we naar Bergen. Om in de sfeer te blijven parkeerden we de auto in de Grieg parking en gingen op onderzoek uit in het toeristencenter. We hadden 1 dag en 1 avond om Bergen te bezoeken. We vroegen naar informatie, graaiden foldertjes mee en hielden spoedberaad op de vismarkt met een heerlijk en uiteraard veel te duur vissoepje. De timing zat goed want toen we net onder de tent zaten, openden de hemelsluizen zich en toonde Bergen zich van zijn meest typische kant. We kozen enkele musea uit voor de volgende dag en besloten om al eens een kijkje te nemen aan Bryggen.

Bergen wordt omgeven door zeven fjorden en zeven heuvels en heeft een rijke geschiedenis. Het was vroeger een belangrijke havenstad en was zelfs de hoofdstad van Noorwegen in de 12e en 13e eeuw. Bryggen is het oudste havenkwartier van de stad en is een tastbaar bewijs van de Duitse hanze die hier enkele eeuwen de handel domineerde. Vandaag zijn de houten huisjes en de ruimtes erachter Unesco-erfgoed en worden ze overspoeld door toeristen. Wij deden lustig mee want als je daar rondloopt en de massa buitenlanders wegdenkt, waan je je in de 17e eeuw.

De avond vorderde gestaag en het werd tijd om iets te eten. De buitenmarkt hadden we al in volle glorie kunnen aanschouwen. Nu moesten we nog de indoor fishmarket ontdekken. Deze was indrukwekkend: kilo's verse vis lagen uitgestald naast elkaar, ook soorten die we nog nooit gezien hadden. Rauw, gerookt, gepekeld, sushi: vis in alle vormen. Na lang gestaar en veel gepieker-de vis kan daar ter plaatse klaargemaakt worden- besloten we om toch maar vis te kopen en die zelf thuis klaar te maken. We waren klaar om de bestelling door te geven toen er opeens een menigte aziaten ons omringde en gigantische krabben uit de aquaria begon te vissen. De mannen poseerden er mee op foto's en waren duidelijk van zin om veel te kopen. De verkopers hadden alleen oog voor hen en boos dropen we af.

We kochten een Bergenkaart (gelijkaardig aan de Oslopas), haalden de auto op en reden naar ons airbnb logement 2 km buiten de stad. Daar was een supermarkt om de hoek waar we al de nodige ingrediënten kochten. Het sleuteldoosje van het huis bleek leeg te zijn, maar gelukkig was de deur open en algauw kwam onze gastheer de trap afgezwalpt. Hij was de tweede sleutel kwijt en ook onze kamer moest nog klaargemaakt worden. De keuken was intussen bezet door een jong Frans gezin met twee kleine kinderen. Ksenia moest nog alles zoeken om te koken en het was tien uur 's avonds eer we konden eten. Het stoofpotje was goed gelukt en we waren blij om nog eens vis te eten en wat geld uit te sparen. We staken de vuile was in, namen na zes dagen nog eens een douche en zakten weg in een echt bed.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade